موسسه مُبلغ جوان

ایده پردازی وخلاقیت در تبلیغات دینی

موسسه مُبلغ جوان

ایده پردازی وخلاقیت در تبلیغات دینی


دانشگاه فرهنگ و هنر با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و موسسه فرهنگی – هنری ایوان درنظر دارد با هدف ترویج فرهنگ و مفاهیم معنوی و توحیدی اقدام به برگزاری مسابقه طراحی نشانه شهری نماید :

قابل توجه شرکت کنندگان

مهلت ارسال آثار تا تاریخ 1396/04/25 تمدید شد

بیانیه

با توجه به ارزش نمادین شهرهای تاریخی به عنوان منابع دارای اصالت ، هویت ، پیوستار و خاطره جمعی ، نقش انگیزی و شخصیت بخشی از طریق خلق نشانه های شهری راهبرد اصلی حفظ و در عین حال توسعه شهرها به عنوان منابع تاریخی است .دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در نظر دارد در راستای برنامه های بلند مدت خود در حوزه خلق شهر نمادین و معنوی وبا هدف ترویج مفاهیم و ارزشهای پایدار معنوی درهنرهای محیطی ، اقدام به برگزاری سلسله کارگاه ها و مسابقات طراحی نماید.این برنامه ها شامل یک کارگاه آموزشی و یک مسابقه طراحی می باشد.

برنامه پیش رو که اولین دوره از این سلسله کارگاه ها و مسابقات است نیز دارای یک کارگاه آموزشی یک روزه و مسابقه طراحی است. کارگاه آموزشی شامل  سخنرانی توسط متخصصین مختلف فرهنگ معنوی با سخنرانی استاد قطبی(کارشناس فرهنگ معنوی) و دکتر محمدرضا قانعی (معمار)  می باشد که در تاریخ 1396/03/02 در دانشگاه فرهنگ و هنر برگزار می گردد.

مسابقه پیش رو طراحی اِلمان و نشانه شهری حضور در فضای عمومی شهر است که دارای دو ویژگی باشد :

الف ) طراحی نشانه دارای تشخص ، خاطره انگیزی و ایجاد هویت تکین و منحصر بفرد  

ب) طراحی نشانه در ارتباط با هویت فرهنگ معنوی وتوحیدی و هویت تاریخی جغرافیایی شهر

موضوع مسابقه :

با توجه به هدف ترویج مبانی و مفاهیم معنوی در سطح شهر و هم چنین شخصیت و هویت منحصر به فرد شهر اصفهان ، موضوع مسابقه پیش رو ایده پردازی و طراحی یک مجسمه یا نشانه مفهومی در فضای عمومی شهر اصفهان است . لازم به ذکر است با توجه به اینکه مسابقه پیش رو ماهیت مفهومی و ایده پردازی دارد ، سایت یا بستر پروژه در این مسابقه مفهومی نمادین داشته و در هریک از فضاهای عمومی شهر می تواند در نظر گرفته شود.

مبانی زیبایی شناسی - معیارهای طرح :

ترکیب و پیوند میان مبانی زیبایی شناسی فضای شهری ایرانی - اسلامی(بومی) و فضای شهری مدرن

- طراحی نشانه شهری دارای کیفیت های منظر شهری شامل خوانایی ، خاطره انگیزی و هویت بخشی

- استفاده از الگوهای معنادار ، اصیل ضمن طراحی فضایی با هویت معاصروانطباق با الگوی فرهنگ معاصر

خواسته ها :

با توجه به حضور نشانه های تاریخی اصیل در زمینه موجود یعنی شهر اصفهان و هم چنین گسترش روزافزون جذابیت شهر اصفهان به عنوان مرکز گردشگری می توان انتظار داشت با ایده پردازی و طراحی نشانه مفهومی و نمادین حضور درفضای عمومی شهر اصفهان به خلق یک هویت شهری تکین و منحصر به فرد و هم چنین ترویج فرهنگ مفهومی و معنوی دست یافت .

ضوابط و توصیه های طرح :

1- ابعاد نشانه به صورت 5 *5 متر در نظر گرفته شود. ارتفاع مفروض با توجه به نمادین بودن طرح آزاد است . امکان استفاده از اراضی در تراز زیر صفر وجود دارد.

2- استفاده از فرم های هم آهنگ با زمینه اصفهان توصیه می گردد.

3- استفاده از تکنیک های هم آهنگ با زیست بوم و اقلیم در راستای دست یابی به پایداری محیطی توصیه می گردد.

مدارک نهایی :

1-شیت های بی نام در ابعاد 50*70 سانتیمتر نصب شده روی فوم حاوی مدارک زیر:

- ارائه الگومایه ( کانسپت ) و فرآیند طراحی

-مدارک مربوط به طراحی نشانه شامل پلان ها ی معماری-منظر و منظر شهری ، نماها ، تصاویر سه بعدی

- مدارک مربوط به طراحی جزئیات و دتایل ها به صورت نقشه های فاز2 و ارائه متریال ها

2- لوح فشرده شامل تصویر شیت های نهایی با فرمت پی دی اف و فایل دیجیتال طراحی با فرمت اتوکد


موسسه(مُبلغ جوان)