۱۰۰ میلیارد تراکنش در یک استارتآپ
علی جعفری و مسعود خسروی به مرزهای ایران هم اکتفا نکردهاند و با برقراری ارتباطی با خارج از مرزها توانستهاند دسترسی آژانسهای تبلیغاتی خارجی را نیز به ترافیکهای داخل ایران میسر کنند و همه این اقدامات را تحت لوای نامی به نام ادرو انجام میدهند. بنیانگذاران ادرو در گفتوگو با «شنبه» ضمن اینکه اطلاعاتی از بازار تبلیغات آنلاین ارائه کردهاند، از اهمیت بازاریابی محتوا، شیوههای موثر تبلیغاتی برای استارتآپهای نوپا، آینده بازار تبلیغات مبتنی بر محتوا و... سخن گفتهاند.
- ادرو متولد چه سالی است؟
مسعود: سال ۹۳، نقطه شروع به کار ادرو بوده است.
- سرمایه اولیه شما چقدر بود؟
علی: ۱۵۰میلیون تومان که همه را هم مسعود تامین کرد.
- شما تقریبا در همان گامهای نخست، مدل کسبوکارتان را از b2b به b2c تغییر دادید؛ دلیل این کار چه بود؟
علی: در ابتدا ادنتورکی داشتیم که نتوانستیم برایش بازار خوبی ایجاد کنیم و مشکل این بود که رقبای بزرگ و پولدارتری از ما در بازار بودند. بعد از مدتی متوجه شدیم که هر ماه یک ادنتورک (شبکه آنلاین تبلیغاتی) جدید ایجاد میشود و اینقدر که تعداد ادنتورکها زیاد شده بود، به واسطه تجربیاتی که از حضور در کشورهای دیگر به دست آورده بودیم، متوجه شدیم که وقتی ادنتورکهای یک کشور زیاد میشوند، حضور یک اداکسچنج (adexchange) یا همان پلتفرم مبادله تبلیغات بین شبکههای آنلاین تبلیغاتی ضروری میشود. در واقع تنها هدفمان این بود که اداکسچنجی داشته باشیم که بتوانیم شبکهها را با هم مرتبط کنیم. زمانی که در حال پیادهسازی اداکسچینگ بودیم، متوجه شدیم که سیستمهای کناریاش هم خالی است. به همین دلیل پلتفرمهایی مانند dsp و ssp را خودمان طراحی کردیم.
براساس آمار موجود، حجم کل تبلیغات آنلاین ایران در سال گذشته، بیش از ۵۵میلیون دلار بوده است که این عدد شامل همه کانالها از ایمیل گرفته تا تلگرام و اینستاگرام و... است. اما براساس آمار سال ۹۴، حجم کل بازار تبلیغات در ایران، بیش از ۴هزار میلیارد تومان است. بنابراین میبینید که سهم تبلیغات آنلاین بسیار ناچیز است
- نمونه مشابه کار شما در ایران وجود نداشت؛ الگوی خارجی داشتید؟
مسعود: نمونه خارجی هم محدود بود و شاید بیش از ۱۰شرکت بزرگ در دنیا در این زمینه فعالیت نمیکردند. بزرگترینشان هم گوگل بود. همین الان هم بیش از ۹۰درصد از کل درآمد گوگل از زیرساخت اداکسچینگ آن سرچشمه میگیرد. همچنین از جمله دلایلی که به سمت راهاندازی چنین استارتآپی رفتیم، به خاطر روابط خوب من و مسعود با ادنتورکهای خوب آن زمان بود. در واقع این روابط خوب موجب شد تا به ما اعتماد کنند چون مهمترین وجه کاری ما شفافشدن مناسبات کاری است و ادنتورکی که میخواست با ما کار کند اگر اعتماد لازم را نداشت، همکاری هم نمیکرد.
مسعود: آن زمان این ادنتورکها سایه همدیگر را با تیر میزدند!
- به نظر میرسد که سیستم ادرو توانسته چند کمپانی بزرگ را کنار هم قرار دهد.
علی: یکی از مهمترین دلایلی که ادنتورکها به اداکسچنج ما پیوستند، افزایش فروش ترافیکشان بود. چون هم برندشان حفظ میشد و هم فروششان افزایش مییافت. مهمتر اینکه قرارگیری این شرکتها در کنار هم موجب شده تا نیازهای همدیگر را هم برطرف و در کنار هم به رشد بازار کمک کنند؛ حتی حالا جلسات مشترکی باهم دارند.
نکته مثبت همکاری ادنتورکهای داخلی با همدیگر، این است که اگر سرمایهگذار خارجی با چمدان پر از پول به ایران بیاید، کل بازار را میتواند به اصطلاح بگیرد اما وقتی بازیگران داخلی بازار روی یک مدل کسب درآمد که حالت برنده-برنده داشته باشد، کار کنند، ورود به بازار ایران حتی با چمدان پر از پول هم به سادگی نخواهد بود. چون در حال حاضر هم شرکتهای بزرگ خارجی در حال فعالیت برای حضور در بازار ایران هستند
- حسن این همکاری و کنار هم قرار گرفتن و به تعبیر شما برگزاری جلسات مشترک چیست؟
مسعود: نکته مثبت همکاری ادنتورکهای داخلی با همدیگر، این است که اگر سرمایهگذار خارجی با چمدان پر از پول به ایران بیاید، کل بازار را میتواند به اصطلاح بگیرد اما وقتی بازیگران داخلی بازار روی یک مدل کسب درآمد که حالت برنده–برنده داشته باشد، کار کنند، ورود به بازار ایران حتی با چمدان پر از پول هم به سادگی نخواهد بود. چون در حال حاضر هم شرکتهای بزرگ خارجی در حال فعالیت برای حضور در بازار ایران هستند.
- در این بخش از گفتوگو میخواهم برگردیم به آغاز راهتان. شما قرار بود وارد بازاری شوید و کسبوکارتان را براساس آن راهاندازی کنید. چه اعداد و ارقامی در آن زمان و در حال حاضر در ارتباط با بازار تبلیغات در ایران مطرح است؟ چه تبلیغات آنلاین و چه آفلاین.
علی: براساس آمار موجود، حجم کل تبلیغات آنلاین ایران در سال گذشته، بیش از ۵۵میلیون دلار بوده است که این عدد شامل همه کانالها از ایمیل گرفته تا تلگرام و اینستاگرام و... است.
- بازار تبلیغات ایران بهطور کلی چه حجمی دارد؟
مسعود: براساس آمار سال ۹۴، حجم کل بازار تبلیغات در ایران، بیش از ۴هزار میلیارد تومان است. بنابراین میبینید که سهم تبلیغات آنلاین بسیار ناچیز است.
- چه موانعی وجود دارد که رویکردها کماکان به سمت تبلیغات آفلاین گرایش دارد؟
مسعود: یکی از موانع، کمبود دانش در نزد صاحبان کسبوکارها در ایران است؛ یعنی آموزشی در این زمینه وجود ندارد که فضای آنلاین را بشناسند. حتی کارمند شرکتی به ما میگفت با اینکه هر سال هزینه بالایی برای تبلیغات در نظر میگرفتیم، اما گزینه آنلاین را خط میزدیم چون کسی در شرکتمان نبود که با این حوزه آشنا باشد. این به معنای چالشی برای بازار ماست.
- آماری که از بازار تبلیغات ایران ذکر کردید، مربوط به سال ۹۴ بود. همچنین آمار تبلیغات آنلاین بیش از ۵۵میلیون دلار در سال گذشته بوده. رقمی در مورد میزان رشد این بازار دارید؟
علی: سالانه بین ۲۰ تا ۲۵درصد رشد را تجربه کرده است. حتی کسب وکار خود ما سالانه رشد ۱۰۰درصدی را به خود دیده است.
- چه پیشبینی میتوان از آینده بازار تبلیغات آنلاین در ایران ارائه داد؟
علی: ما پیشبینی کردهایم که اندازه بازار تبلیغات آنلاین ایران در سال آینده به ۸۵میلیون دلار برسد.
- کمپانیهای تبلیغاتی سنتی قدرتمندی در ایران داشتیم مانند روزنامههای همشهری، پیک برتر و... که از جایی متوجه قدرت فضای آنلاین شدند و به تبلیغات خود سویه اینترنتی دادند؛ به نظر شما این گادفادرهای سنتی توانستهاند سهم قابل توجهی از این فضا را از آن خود بکنند؟ یعنی توانستهاند همان مشتریان فضای آفلاین خود را در حوزه آنلاین هم داشته باشند؟ و اگر جوابتان منفی است، چه دلایلی میتواند وجود داشته باشد؟
علی: قطعا نه و حتی به نظر من شکست بزرگی هم خوردهاند. برخوردی که در فضای سنتی داشتند قابل انطباق با فضای آنلاین نیست. همچنین قبل از اینکه همشهری و امثال آن متوجه ظرفیتهای فضای آنلاین بشوند و قبول بکنند که باید در این فضا حضور داشته باشند، کسبوکاری چون دیوار بازار را بررسی علمی کرده بود و به نوعی وارد این فضا شده بود که آفلاینها قدرت مانور ندارند در مقابل آن. چون بدون درک مفهوم آنلاین نمیتوان از این حوزه سهم به دست آورد.
مسعود: بهطور کلی در مقابل بچههای حوزه آنلاین شانس زیادی ندارند.
- آیا میتوان گفت راه ارتباطی آژانسهای تبلیغاتی سنتی به تبلیغات آنلاین، بهطور کلی مسدود است؟
علی: شاید کاملا مسدود نباشد اما بسیار سخت است. چالشی که الان ما با آژانسهای تبلیغاتی داریم، مربوط به آموزشدادن به آنهاست. آموزشهایی در مورد ماهیت این حوزه و سایر ویژگیهای کسبوکارهای الکترونیک.
- با توجه به قدرتی که شما اشاره میکنید که در حوزه آنلاین نهفته است و ظرفیتهایی که وجود دارد، چرا آژانسهای تبلیغاتی بزرگ کمتر به این سمت آمدهاند؟
مسعود: یکی از ویژگیهای حوزه آنلاین شفافیت آن است؛ مثلا وقتی آگهی تبلیغاتی یک شرکت روی چند بیلبورد در سطح شهر درج میشود، مشتری هیچگونه جزئیاتی از بازخوردها ندارد در حالی که پول هنگفتی هم هزینه کرده است. اما در تبلیغات آنلاین همه جزئیات شفاف نمایش داده میشود اما آژانسهای تبلیغاتی بعضا از شفافیت گریزان هستند.
- قرعهکشیها و پیشبینیهایی که این روزها تعدادشان هم زیاد شده، کجای بحث تبلیغات آنلاین قرار میگیرند؟
علی: چنین تبلیغاتی با این راهکارها کاربر را به سایتها و کانالهای تلگرامی متعددی میکشانند و نتیجه مثبتی هم برای کاربر ندارد. سایتها و کسبوکارها براساس قانون از این عمل منع شدهاند و به همین دلیل هیچ ادنتورکی در بازار ایران، با هیچ سایت پیشبینی فوتبالی یا شرطبندی کار نمیکند. اما اینها الان دارند با بعضی از سایتها کار میکنند و کارشان قانونی نیست.
- به لحاظ درآمدی وضعیت قابل توجه دارند؟
مسعود: رقمهای به اصطلاح سنگینی در کسبوکارشان رد و بدل میشود. این شرکتها معمولا خارج از ایران هستند که این بیزینسها را راهاندازی کردهاند و حتی پیشپرداختهای بالایی برای تبلیغات پیشنهاد میدهند.
- به شما پیشنهاد دادهاند؟
علی: خیلی زیاد.
مسعود: مثلا سال گذشته شب عید، پیشنهاد شد که ۳۰۰میلیون به عنوان پیشپرداخت از آنها بگیریم و تبلیغاتشان را انجام دهیم اما ما قبول نکردیم.
- حضورشان تهدید برای کل بازار تبلیغات آنلاین محسوب میشود؟
علی: برای ماهیت بازار بله، چون وقتی کاربری روی یک بنر کلیک میکند و احتمالا کمتجربه هم است و شرطبندی را میبازد، اعتمادش به تبلیغات اینترنتی کم میشود. ضرر این عدم اعتماد به کل بازار میرسد.
- شیوه کار ادرو چیست؟
مسعود: ما مستقیما با هیچ سایت و اپلیکیشنی کار نمیکنیم. ادرو در مرکزی قرار میگیرد که یک سمتش عرضه است که ما با ادنتورکهایی کار میکنیم که خودشان با تعداد زیادی سایت همکاری دارند و سمت دیگری تقاضا که یا ادنتورکهای آنلاین هستند یا آژانسهای تبلیغاتی. بنابراین ما مستقیما با آگهیدهندهها کار نمیکنیم. به همین دلیل ادرو مارکتپلیس و b2b است. در واقع ادرو بیشتر شبیه صفحه نمایشگر بورس است و قیمتهای مختلف تبلیغات فروشندهها را به خریداران نشان میدهد.
از ابتدا تاکنون بیش از ۱۰۰میلیارد معامله در ادرو اتفاق افتاده است. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید روزانه چه تعداد معامله در شبکه بانکی ایران انجام میشود و ما سه و نیم برابر این معامله را در طول روز داریم و ظرفیت افزایش آن تا ۵ الی ۶برابر را هم به لحاظ توان فنی مدیریت آن را در ادرو میبینیم. طبق آماری که ما به دست آوردهایم، روزانه تعداد انتقالات بانکی حدود ۵۰ میلیون است، اما این تعداد در ادرو حدود ۴۰۰میلیون در طول روز است
- شیوه درآمدزایی ادرو به چه صورت است؟
ما از معاملهای که انجام میشود، درصدی را به عنوان سهم برمیداریم.
- چند درصد و این درصد را از کدام طرف معامله میگیرید؟
مسعود: هفت و نیم درصد که آن را از خریدار میگیریم. به این صورت که فروشنده کالا یا خدماتش را ارائه میکند، مثلا میگوید ۱۰۰ تومان میفروشد و ما آن را به خریدار عرضه میکنیم و درصدمان را برمیداریم. البته این نکته را هم اضافه کنم که ادرو فقط تبلیغات بنری را اکسچینگ نمیکند بلکه هر مدیا و هر نوع تبلیغی اعم از ویدئو، بنر و... را ساپورت میکند.
- در حال حاضر با چه تعداد آژانس تبلیغاتی آنلاین و آفلاین کار میکنید؟
مسعود: در حال حاضر با ۱۵ آژانس تبلیغاتی ایرانی و ۵ آژانس خارجی همکاری میکنیم و این همکاری هم به این دلیل اتفاق افتاده که وقتی اکسچینگ را ایجاد کردیم، یکی از اهدافمان این بود که بتوانیم بازار را بزرگتر کنیم. به همین دلیل پلتفرمی به نام dsp ساختیم ویژه آژانسهای تبلیغاتی آفلاین که بتوانند خریدهای دیجیتالشان را از این پلتفرم انجام دهند.
- تاکنون چه تعداد معامله از طریق ادرو انجام شده؟
علی: از ابتدا تاکنون بیش از ۱۰۰میلیارد تراکنش در ادرو اتفاق افتاده است. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید روزانه چه تعداد تراکنش در شبکه بانکی ایران انجام میشود و ما سه و نیم برابر این تراکنش را در طول روز داریم و ظرفیت افزایش آن تا ۵ الی ۶ برابر را هم به لحاظ توان فنی مدیریت آن در ادرو میبینیم. طبق آماری که ما به دست آوردهایم، روزانه تعداد تراکنشهای بانکی حدود ۵۰میلیون است، اما این تعداد در ادرو حدود ۴۰۰ میلیون در طول روز است.
- هزینههای تبلیغات آنلاین بسته به نوعی که دارد، الان چقدر است؟
علی: مثلا اگر بخواهم براساس تعداد نمایش آماری بدهم، برای هر نمایش میتواند از ۵۰۰ریال باشد تا cpm خارجی که نزدیک به ۵ یا ۶دلار است برای هر نمایش. در کل این اعداد و ارقام بسیار متغیر است.
- با توجه به حجم بالای اطلاعاتی که ادرو به خاطر ماهیت کارش به آن دسترسی دارد، چه حساسیتها یا مسائلی از این دست متوجهش بوده تاکنون؟
علی: درست است که حساسیت معمولا روی دیتا است، اما ما معمولا اطلاعات را در کشورمان نگه میداریم.
مسعود: ما روزانه به ۲۵میلیون کاربر ایرانی دسترسی داریم و تبلیغات را به آنها نشان میدهیم.
- با توجه به این اطلاعات، آماری دارید که از یک روز فروش در ادرو بگویید.
علی: هر کاربر تقریبا روزی ۷۰مطلب یا صفحه را میبیند که بنر تبلیغاتی یا محتوای تبلیغاتی در آن وجود دارد. این در بعضی از رسانهها مانند تلگرام این آمار بسیار بالاتر است و حتی آماری ارائه کرده بودند به این صورت که هر کاربر در هر روز میتواند ۷۰۰ مطلب را در یک کانال یا گروه بخواند. یعنی رفتار یک کاربر در تلگرام با وبسایت و اپلیکیشن متفاوت است. اما براساس برآوردهای ما یک کاربر اگر بیش از سه بار بنر تبلیغاتی به او نشان داده شود، دیگر او را کاربری که تبلیغات یونیک میبیند، حساب نمیکنیم. بنابراین برای هر کاربر به طور متوسط سه بار نمایش تبلیغات در نظر میگیریم. چون اگر بیش از این باشد، رفتار کاربر را تحت تاثیر قرار میدهد.
- حالا با احتساب همه این موارد برای خوانندگان هم جذاب است که بدانند رقمهای فروش چه حدودی میتوانند داشته باشند؟
مسعود: پیش آمده که در یک روز بیش از ۷۰میلیون تومان بفروشیم. البته این رقم مربوط به اوج فروش است و نه همه روزهای سال. مثلا از بهمنماه تا آخر اسفند جزو زمانهای با فروش بالاست، چون هم یلدا و هم نوروز از دلایل فروش بالا محسوب میشوند. اما مثلا فروردین ضرر زیادی متوجه ما میشود.
- آماری وجود دارد که اعداد و ارقام انواع تبلیغات آنلاین را مشخص کند که مثلا کدام بیشتر مورد توجه است؟
علی: تبلیغات بنری، ویدئو که خود چند نوع است بیشتر موردتوجهند. در کنار اینها تبلیغات همسان یا نیتیو که در پایان مطالب محتوایی قرار میگیرد و تبلیغات دیگری مانند ترکیبی از بنر و ویدئو هستند. در کل این سه نوع تبلیغ در ایران بیشتر از انواع دیگر استفاده میشوند. از نظر حجم مالی، ویدئو به شدت گران است و شاید ۱۰ برابر تبلیغات بنری هزینه دارد. اما حجم تعداد نمایش بنر بسیار بیشتر از ویدئو است. تبلیغات همسان هم که الان خیلی زیاد شده و کنار تبلیغات بنری به لحاظ تکثر انتشار قرار میگیرد.
مسعود: البته ما مدیاهای زیادی برای ویدئو نداریم یعنی آنقدر که برای تبلیغات بنری فضا وجود دارد، برای ویدئو نداریم. اما بهطور کلی از ترافیک ۵۰تومانی در دسترس داریم تا ترافیک ۶دلاری. همه این تنوع مربوط به مدیاهای مختلف و انتشاردهنده و... است.
علی: در واقع این کمبود از تعداد اندک انتشاردهنده ناشی میشود. مگر ما چند آپارات یا تیوی پلاس داریم؟ از طرفی کاربران هم بین سایتهای مختلف ویدئو پخش نمیشوند و معمولا ویدئو را از یک یا دو سایت میبینند اما تبلیغات بنری از سایتهای متعددی دیده و رصد میشود.
مسعود: البته الان با توجه به رشد اپلیکیشنها، ویدئوها بیشتر دیده میشوند.
- علی و مسعود به عنوان بنیانگذاران ادرو در بازار کاریشان معمولا با چه مشکلات و موانعی روبهرو میشوند؟
علی: یکی از مشکلات عمده مربوط به سایت و اپلیکیشن است چون ما به صورت مستقیم مالک سایتها نیستیم و ترافیکی را که سایت میدهد، به یک آژانس عرضه میکنیم؛ حال این ترافیک ممکن است از کیفیت خوبی برخوردار باشد یا نه یا حاوی تقلب باشد. در واقع مهمترین چالش اکسچینگ در دنیا هم کیفیت ترافیک است و مسائلی مانند تقاضای ترافیک و بحثهای مربوط به درخواست از سمت آژانسها و ... مطرح میشود. در سال اول شرایط خیلی سختی را تجربه کردیم چون باید تلاش میکردیم که ترافیکی را که حاوی تقلب زیادی باشد، جلویش را بگیریم و بعد از حدود شش ماه به این تجربه رسیدیم که چه ترافیکی باید به آژانس ارسال شود و چه ترافیکی نشود.
مسعود: الان تقلب در دنیا به یک صنعت تبدیل شده است.
علی: البته در ایران هنوز به صنعت تبدیل نشده اما منتشرکنندهها شیطنتهایی میکنند. بنابراین تا زمانی که فراد یا همان تقلب تولید میشود و ترافیک تقلبی ایجاد میکنند، ما هم باید به لحاظ فنی توسعه لازم را داشته باشیم که بتوانیم با آنها مقابله کنیم.
- میتوانید مثالی بزنید که این مسئلهای که اشاره میکنید، روشنتر شود؟
علی: یعنی باید شبیه شرکتهای آنتیویروس عمل کرد. چون ویروس هیچگاه از بین نمیرود و همیشه باید آنتیویروس، همپای ویروسها تولید شود. در مورد فراد تبلیغاتی همین مسئله مطرح است. مثلا در آمریکا اگر بخواهم روی گوگل مثال بزنم، ۲۵ الی ۳۰درصد از ترافیک تبلیغاتی یوتیوب از بات بوده، یعنی اصلا آدمی پشت کلیکها نبوده است. یعنی ۲۵ تا ۳۰درصد از تبلیغات گوگل هدررفت پول بوده است. گوگل با این بزرگی هنوز نتوانسته جلویشان را بگیرد و امیدوارم در ایران این مشکلات به صورت گسترده ایجاد نشود چون در آن صورت شرکتهای تکنولوژی بزرگی باید ایجاد شوند و با هزینه بسیار زیاد بتوانند جلوی این ترافیکهای تقلبی را بگیرند. این نکته را هم اضافه کنم که موضوع ترافیک تبلیغاتی فیک بسیار بدتر و گستردهتر از سایت است. بنابراین شرکتها و ادنتورکهایی که روی اپلیکیشن کار میکنند، با چالشهای به مراتب بزرگتری روبهرو هستند. در واقع میزان زیادی از درآمدزایی از بین میرود یا به تعبیری هدر میشود. انتشاردهنده میتواند کار فیکی را انجام دهد و در واقع حجمی از پولی را طلب میکند که به آن اندازه کاربر ندارد. این کار هم به ادنتورکها آسیب میزند و هم به تبلیغدهنده.
مسعود: آماری هم وجود دارد که در سال ۲۰۱۶، بیش از ۸میلیارد دلار از پول تبلیغات آنلاین در دنیا دور ریخته شده به خاطر همین تقلبها، یعنی میدانند فراد بوده ولی این پول پرداخت شده و به جیب ایجادکنندگان فراد رفته است. همچنین ۲۳درصد از ایمپرشن ویدئوهای دنیا و ۱۱درصد از نمایش بنرها فیک بوده است. در واقع الان این ترافیکهای جعلی در آمریکا در دانشگاهها به بحثی مهم تبدیل شده است و یک چالش مهم است.
- در بازار ایران رقیب دارید؟
علی: نه. ادرو تنها اکسچینگ در ایران است.
قبل از اینکه همشهری و امثال آن متوجه ظرفیتهای فضای آنلاین بشوند و قبول بکنند که باید در این فضا حضور داشته باشند، کسبوکاری چون دیوار بازار را بررسی علمی کرده بود و به نوعی وارد این فضا شده بود که آفلاینها قدرت مانور ندارند در مقابل آن. چون بدون درک مفهوم آنلاین نمیتوان از این حوزه سهم به دست آورد
- شما با آژانسهای تبلیغاتی زیادی کار میکنید و مدل درآمدزایی هیجانانگیزی هم دارید؛ تاکنون خود آن آژانسها نخواستهاند به عنوان اکسچینگ مطرح شوند؟
علی: چرا اتفاقا بوده که بعضا خواستهاند چنین نقشی را ایفا کنند اما اینقدر این کسب وکار مشکل است و چالشهای زیاد و پیادهسازی سختی دارد که ترجیح دهند همان کار سابق خود را پیش ببرند و از ادرو به عنوان مارکتپلیس خود استفاده کنند.
- آغاز به کار شما با شرکتهایی بوده که رقبای سرسختی بودهاند؛ برقراری ارتباط با آنها و آغاز این کسبوکار چه سختیهایی برایتان به همراه داشت؟
در ابتدا مقاومت خیلی زیادی وجود داشت و به ما میگفتند شما میخواهید ایمپرشنی را به ما بدهید که خودمان میتوانیم مستقیما دریافتش کنیم. در واقع ایمپرشن ما را دست دوم میدانستند. اما بعد از مدتی ارزش افزوده این سیستم برایشان روشن شد و همکاری کردند.
- این سیستم چه ارزش افزودهای برای ادنتورکها دارد؟
بزرگترین ارزش افزودهای که ادرو برای آژانسها و ادنتورکها ایجاد میکند، این است که تکنولوژی بنویسد و سایت یا اپلیکیشن بگیرد و زمانی که کمپین بزرگی دارد و میخواهد آن را ارسال کرده و به اشتراک بگذارد، در عرض چند دقیقه میتواند شبکهاش را به اندازه تمام شبکههایی که به اکسچینگ وصل هستند، بزرگ کند و این بزرگترین ارزش افزودهای است که به آنها میرسد. بنابراین میتوانند هر چقدر لازم دارند ترافیک برای مشتریانشان بخرند بدون اینکه وارد قرارداد با شرکت دیگری بشوند. این یعنی دسترسی به همه آن شبکه بزرگی که ما داریم.
- ادرو به نوعی مشتریان ادنتورکها و آژانسها را هم با یکدیگر به اشتراک میگذارد؟
مسعود: نه. ما ترافیک را به اشتراک میگذاریم برای مشتریان خود آن آژانسها؛ یعنی مشتری از یک آژانس به آژانس دیگری نمیرود. یعنی مشتری نشسته در یک آژانس اما ترافیک شبکههای دیگر را به دست میآورد؛ هم شبکههای داخلی و هم خارجی.
علی: کار دیگری که ادرو میکند این است که در ایران هیچ ادنتورکی به اکسچینجر خارجی و ترافیکهای خارجی دسترسی مستقیم ندارد. ادرو همین اکوسیستمی را که در ایران به هم متصل کرده به خارج از ایران هم متصل کرده است. بنابراین میتوان ترافیک یک سایت یا یک اپلیکیشن خارجی را با هزینه ریالی به دست آورد.
مسعود: ما نخستین بار ترافیک ایران را فروختیم به آژانسهای خارجی و درآمد دلاری داشتیم و امسال آن را افزایش میدهیم.
علی: در واقع برندهای خارجی نمیتوانند با آژانسهای داخل ایران همکاری کنند بنابراین با آژانسهای خودشان کار میکنند و کاری که ادرو میکند این است که به آژانسهای خارجی سرویس میدهد تا کمپینهایشان را در ایران دایر کنند.
- یکی از بحثهایی که در دنیای تبلیغات مانور زیادی رویش وجود دارد، بازاریابی محتواست؛ جایگاه دقیق این بحث در اثرگذاری بر رشد کسبوکارها کجاست؟
علی: بزرگترین ویژگی بازاریابی محتوا این است که چگونه باید محتوا را به خواننده معرفی کرد. ما در ادرو بازاریابی محتوا را در قالب تبلیغات نیتیو یا همسان میبینیم و خارج از این چیز دیگری نمیبینیم. این روش هم در حال حاضر به شدت در حال رشد است. چون همه از دیدن بنرهای تبلیغاتی که فلش میزند خسته شدهاند و همه میخواهند یک محتوای واقعی را ببینند. بازاریابی محتوا در یک سال آینده رشد بالایی را تجربه خواهد کرد و در حال حاضر تا ۳۰درصد از حجم بازاریابیها مربوط به بازاریابی محتواست.
- بحث بازاریابی محتوا الان بسیار مورد توجه استارتآپها هم قرار گرفته و بعضا با راهاندازی مجله اینترنتی چنین خواستهای را دنبال میکنند. به طور کلی نقش بازاریابی محتوا در کار استارتآپها به چه صورت است؟
علی: به نظر من برای استارتآپها حضور در تبلیغات کلیکی و ویدئویی هزینه خیلی بالایی دارد و کمترین هزینه، همین بازاریابی از طریق محتوا است. از طرفی چون استارتآپها معمولا براساس یک ایده جدید و نو شکل میگیرند، برای معرفی این ایده بهترین روش، استفاده از تولید محتوای مناسب و بازاریابی از این طریق است.
مسعود: الان در ایران محتوای متنی بسیار زیاد میبینیم ولی گرایش جهانی به سمت محتوای ویدئویی است. حتی این پیشبینی وجود دارد که تا دو سه سال آینده ۸۰درصد محتوای اینترنتی به صورت ویدئو عرضه میشود چون کاربران گرایشی به خواندن متن ندارند. اما این مبحث هزینهبر هنوز در ایران خیلی مورد توجه نیست. به طور کلی محتوا میتواند روشی برای شتاب دادن به موفقیت استارتآپها باشد.
- وقتی از کمپین تبلیغاتی آنلاین حرف میزنیم، دقیقا از چه مبحثی حرف میزنیم و چه اعداد و ارقامی در مورد آن میتوان متصور بود؟
علی: بسته به سایز آگهیدهنده یا حجم کمپین، هزینهها متفاوت است. مثلا اگر کمپین مربوط به پروموشن شب یلدا باشد و از طرف شرکتی مانند دیجیکالا ارائه شده باشد، سایز مالی بزرگی هم خواهد داشت. مثلا میتواند از یک میلیون تومان برای یک ماه باشد تا یک میلیارد تومان. براساس اطلاعات ما یکی از استارتآپهای متوسط برای یک ماه حدود ۱۰۰میلیون تومان برای کمپین شب یلدای خود هزینه کرده است.
مسعود: بعضی از بیزینسها ادامه حیاتشان به تبلیغات است؛ مانند دیوار و شیپور.
- امثال شیپور در دنیای آفلاین هم حضور تبلیغاتی پررنگی دارند. ارزیابی شما از این حضور چگونه است؟
علی: به نظر من تصاحب کردن کاربرهایی که در اینترنت نیستند برای یک کسب وکار اینترنتی یک کار واجب است اما بزرگترین مسئله این است که اول کاربران اینترنتی را به دست بیاورید. بیزینسهایی که اینترنتی بودهاند و از اول تمرکزشان روی کاربران اینترنتی بوده، چند صد برابر کسب وکارهای آنلاینی موفق بودهاند که با وجود ماهیت اینترنتی، سعی کردهاند در ابتدا کاربرهای فضای آفلاین را به دست بیاروند.
مسعود: نوع تبلیغات ماهیت بیزینس را نشان میدهد. وقتی کسی کسبوکارش ماهیتا آنلاین است، اما در ابتدای کار برای تبلیغات به فضای آفلاین برود، در واقع مسیر را اشتباه رفته است.
علی: همچنین وقتی برای کاربران فضای آفلاین تبلیغات میکنیم و آنها را جامعه مخاطب خودمان قرار دادهایم، در کنار تبلیغ بیزینسمان به نوعی هزینه اینترنتیشدنشان را هم باید بپردازیم، اما تبلیغکردن در فضای آنلاین تنها برای به دست آوردن و یونیک کردن کاربران به سمت کسبوکار خودمان است و این شیوه، هزینه کمتری برای استارتآپها به همراه دارد.
- مشخصا چه پیشنهادی برای استارتآپهای نوپا دارید؛ یعنی پیشنهاد میکنید که با چه شیوهای وارد فضای تبلیغاتی شوند؟
مسعود: برای آغاز تبلیغات دیجیتال بهتر این است که هر استارتآپی اهداف خود را پیگیری کند. چون اکثر شرکتهای تبلیغاتی چون شرکتی شبیه اینها وارد یک فضای تبلیغاتی شده، میخواهند برای سایر شرکتها هم بودجهها و روشهای مشابهی در نظر بگیرند در حالی که ممکن است با اهدافشان همخوان نباشد. همین امر موجب میشود که تحلیل درستی هم نداشته باشند و بنابراین نمیتوانند رشدی بکنند و پولهایشان هم هدر میرود.
علی: نکته جالبتوجهی که الان وجود دارد این است که ما نمیتوانیم یک محتوای واحد را به انواع کاربران ارائه دهیم. در واقع صرف تولید محتوا و قراردادن پایه بازاریابی دلیلی برای موفقیت حتمی نیست، بلکه جایگاه محتوا و تولید آن براساس ذائقه مخاطب هم شرط است.
- بحث محتوا تا چه اندازه میتواند زمینهساز راهاندازی استارتآپ باشد؟
علی: بزرگترین شرکتهایی که الان برای تبلیغات پول زیادی صرف میکنند، مشکل محتوا دارند. بنابراین اگر استارتآپهایی برای ایجاد محتوای مشخصی برای شرکتها راهاندازی شوند، میتوانند موفق شوند.
- برگردیم به همکاری شما با آژانسهای تبلیغاتی خارج از کشور؛ چه برنامههای مشخصی در این زمینه دارید؟
علی: از مهمترین برنامههای ادرو این است که ترافیک داخل کشور را به خارج از ایران بفروشد. نخستینبار هم این کار توسط ادرو انجام شد. ترافیک ایران را برای نخستینبار در تعدادی از آژانسها، ادنتورکها و اداکسچینگهای خارجی موجود کردیم. از جمله در کشورهای اروپایی و خاورمیانه. البته قوانینی برایشان در نظر گرفتهایم که در آن چارچوب میتوانند تبلیغاتشان را ارائه کنند. الان که ترافیک ایران در دسترسشان قرار گرفته، این حوزه رو به رشد است.
- به طور کلی چه آیندهای برای ادرو در نظر دارید؟
مسعود: تبلیغات دیجیتال در ایران هنوز تنها ۱۰درصدش پروگراماتیک است یعنی هیچگونه دخالت دستی در آن وجود ندارد. هدف ما این است که تا ۳ سال آینده نزدیک به ۵۰درصد تبلیغات آنلاین را پروگراماتیک کنیم.
علی: در یک جمله میتوانم بگویم همه کاری که ادرو میکند این است که تبلیغات دیجیتال را به سمت پروگراماتیکبودن پیش میبرد.
- جایی گفته بودید که سرمایهگذار خارجی برای قبول پروژه شما، اشاره کرده بود که مثلا علی جعفری در مطبوعات ایران مصاحبههای متعددی نداشته و به طور کلی به پرسونال برندینگ خود شما توجه کرده بودند. چقدر این امر در جذب سرمایه موثر است و اینکه در نهایت چگونه سرمایهگذار را متقاعد کردید؟
علی: متاسفانه این وضعیت در ایران وجود دارد. یکی از نقدهایی که خود من به سرمایهگذاران ایرانی دارم این است که روی استارتآپی هزینه میکنند که بیشتر شوآف میکند تا اینکه کار زیرساختی بکند؛ یعنی روی افرادی سرمایهگذاری میکنند که سر و صدای زیادی در ایران و خارج از ایران کرده باشد. ما با نقشه راه و بیزینس مدلی که داشتیم توانستیم سرمایهگذار را متقاعد کردیم.
- اشارهای هم بکنید به عدد و رقم سرمایهای که تاکنون جذب کردهاید؟
ما الان در راند سوم جذب سرمایه هستیم؛ در راند اول و دوم، زیر یک میلیون دلار سرمایه جذب کردهایم. امادر راند سوم این رقم افزایش یافته است.
- انصرافیهای خوشبخت
علی جعفری و مسعود خسروی هر دو متولد سال ۶۸ در تهران هستند. علی و مسعود هر دو از انصرافیهای دانشگاه هستند. علی مهندسی صنایع و مسعود مهندسی مکانیک میخوانده اما در بخشی از مسیر تحصیل ترجیح دادهاند که درس را رها کرده و به ایدههای کسبوکاری فکر کنند. حدودا سال ۸۸ بوده و آنها ترم سه یا چهار عطای درس و مشق را به لقایش میبخشند و اصلا هم پشیمان نیستند. حتی اشارهای هم میکنند که مسئول فنی ادرو دانشجوی دکترای نرمافزار از دانشگاه تهران بوده که این مقطع تحصیلی را نیمهتمام رها کرده و به آنها پیوسته است. حدودا ۱۵سال است که رفیق شفیق شدهاند. ادرو را هم که راهاندازی کردهاند، دیگر شدهاند رفیق یک دل و یکجان و الان هم سهمی مساوی از سهام ادرو دارند. علی بعد از کنارگذاشتن درسش به خارج از ایران و کشورهایی چون قزاقستان، چین و مالت میرود. مدتی کار بازرگانی خارجی میکند و از آنجا وارد حوزه بازرگانی b2b شده و بعد وارد حوزه ایکامرس بین ایران و افغانستان میشود. بعد از مدتی دوباره به ایران برمیگردد و سلوشنهای دیجیتال مارکتینگ به بازرگانان خارجی میدهد که بیشتر بازرگانانی از ایران، افغانستان و امارات بودهاند.
خارجی بودم، نمیتوانستم در ایران کار کنم
علی جعفری، جوان ۲۸سالهای که روبهرویم مینشیند و از کسبوکاری بسیار دانشبنیان حرف میزند و از ۱۶ساعت کار در طول روز، زخمهایی هم دارد؛ زخمهایی که مانع رشدش نشدهاند و سقف آرزوهایش همچنان آسمان است؛ «من ایرانی نیستم و مدارک ایرانی ندارم، چون پدرم افغان و مادرم ایرانی است. در واقع من خارجیای بودم که اقامت تحصیلی در ایران داشتم و اینجا نمیتوانستم کار کنم و تحصیل را هم نمیخواستم ادامه بدهم.»
بنابراین به خارج از ایران میرود. اما علی جعفری که ایران به او موقعیت کار نداد، به ایران برگشته و برای ۲۱ نفر اشتغالزایی کرده است. علی موقعیت ایران را برای کارآفرینی از این لحاظ که میتوان مثلا استارتآپی را از صفر شروع کرد و شرایط رشدش را فراهم کرد، مساعد میداند. اما پنهان هم نمیکند که دلخوریهایش سر جایش است همانطور که بسیاری از اتباع خارجی چنین دلخوریهایی از مردم ایران و مسئولان ایرانی دارند.
۱۲ ثبت اختراع رسمی دارم
«من در ایران کمتر خارجی را دیدم که کار علمی کرده باشد اما خودم در دوران تحصیل ۱۲ثبت اختراع داشتم. به ویژه از اتباع افغان با دید خوبی به آنها نگاه نمیشود. اما افغانهای زیادی هستند که در ایران و خارج از ایران سطح دانش و مدیریت بالایی دارند اما زمان زیادی نیاز است تا نگاه جامعه ایران به این استعدادهای برتر عوض شود. در افغانستان اکوسیستم استارتآپی مانند ۱۰ سال پیش ایران است و من بسیار مشتاقم که به جامعه استارتآپی آنجا کمک کنم که رشد کند. البته در آنجا دسترسی و زیرساخت خوبی دارد، اما تکنولوژی سطح بالایی در آنجا هنوز وجود ندارد.» علی همچنین موقعیت کشورهای آسیای میانه برای راهاندازی استارتآپ را خوب برآورد میکند، هر چند معتقد است شناخت از فرهنگ و بازار آن کشور مهم است.
تیمترین تیم دونفره
امروز علی و مسعود در کنار هم به تیمی دونفره تبدیل شدهاند. حرف که میزنند این یکی میداند دیگری چه میخواهد بگوید و بالعکس. آغاز کارشان چیزی شبیه همان کسبوکارهای موجود در حوزه تبلیغات بوده. «در آن زمان و با مشورت با مسعود تصمیم گرفتیم که شبکه تبلیغاتی ایجاد کنیم که بیشتر محتوامحور بود. بنابراین همکاری من و مسعود با ادنتورکمان آغاز شد. به همین دلیل بعد از مدتی تصمیم گرفتیم که من شرکت بازرگانی را تعطیل کنم و مسعود هم کار خودش را و روی ادنتورکی که به دنبالش بودیم، کار کنیم. آن زمان ۲۰ ساله بودیم. ما از ابتدا هیچگاه خودمان برنامهنویس و توسعهدهنده نبودیم اما با مشورت مشاوران خارجی و استفاده از نیروی فنی مناسب توانستیم هر چه را نیاز داشتیم خودمان طراحی کنیم و توسعه دهیم.» اینها را علی میگوید که انگار فن بیان زندگینامهگویی بهتری از مسعود دارد.
علی و مسعود بعد از ۱۵سال دوستی و همکاری حالا جداییناپذیر شدهاند و مسعود میگوید تنها چیزی که ممکن است آنها را از هم جدا کند، این است که علی ازدواج کند و بلند بلند میخندد. علی میگوید روزی ۱۲ساعت کار میکنند. البته قبلا تا روزی ۱۶ ساعت هم کار کردهاند. میگوید برای پیشبرد این کار ساعات زیادی را به گرفتن مشاوره گذراندهاند و مطالعات زیادی کردهاند. «چون اداکسچنج بیزینسی آمریکایی است و از آنجا نشأت گرفته، بنابراین برای رشد آن در کشوری مانند ایران که دانشش را نداریم باید از مشاورههای زیادی بهره بگیریم و مطالعات بسیاری داشته باشیم. »