موسسه مُبلغ جوان

ایده پردازی وخلاقیت در تبلیغات دینی

موسسه مُبلغ جوان

ایده پردازی وخلاقیت در تبلیغات دینی

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با همکاری کارگروه قرآن و تبلیغ شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، در نظر دارد به‌ منظور شناسایی و حمایت از نوآوری و خلاقیت‌های حوزه توسعه و ترویج فرهنگ قرآن در سطح کشور، کتاب نوآوری‌های قرآنی کشور را تألیف میکند.

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد قطبی در نشست رسانه‌ای با موضوع « فراخوان نوآوری‌های قرآنی کشور» که در سالن جلسات مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد با بیان اینکه عصر ما عصر نرمینگی است اظهار داشت: در دنیا جوامعی که به خلاقیت، نوآوری و ظهور ایده‌های جدید توجه دارند جوامعی پیشتاز و موفق خواهند بود و اگر جامعه‌ای به نو شوندگی توجه نداشته باشد، عقب خواهد ماند.
وی گفت: در تدوین نقشه جامع علمی کشور فناوری به دو دسته فناوری‌های سخت و نرم تقسیم‌شده است، یعنی الگو و روش‌هایی که در عرصه‌های مختلف عمل می‌کنند و تأثیرگذار هستند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره بر اینکه خلاقیت نقطه اصلی رشد و تعالی جامعه است، ابراز کرد: دین اسلام در این زمینه مدعی هیمنه قرآنی و فرهنگی در تمام دنیا است، از همین رو در عرصه فرهنگی اگر از این ویژگی یعنی خلاقیت و نو شوندگی بهره نگیریم ناکام خواهیم ماند.
حجت الاسلام قطبی گفت: در حوزه قرآن، عرصه‌های مختلفی شناسایی‌شده است که به ۴ عرصه ادبیات و فرهنگ‌عامه، عرصه سنت‌ها و آیین‌ها، عرصه رسانه و صنایع فرهنگی و عرصه محیط و فضاهای شهری تقسیم می‌شوند.
وی افزود: در کشور نوآوری‌های خوبی انجام‌ شده اما به دنبال شناسایی‌ و کلاسه‌بندی این فعالیت‌ها هستیم، از همین رو مواردی که نوآوری و ابتکاری بودن آن‌ها برای هیئت‌داوران محرز شود در قالب تک‌ نگاشت و به صوت کتاب« نوآوری‌های قرآنی کشور» با ذکر مشخصات و شناسنامه مراکز و نوآوری‌های انجام‌شده منتشر خواهد شد.
رئیس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به روش های نوین در کشور تصریح کرد: در کشور بیش از ۱۲-۱۰ روش آموزش قرآن کریم وجود دارد، که انصافاً برخی از این روش‌ها نوآورانه است.
وی اظهار داشت: در حوزه رسانه‌های نوین تولیدات چندرسانه‌ای خوبی صورت گرفته است، برای نمونه، اخیراً کاری در اصفهان تحت عنوان «طنین وحی» انجام‌شده که تمام ترجمه قرآن در قالب نمایش صوت اجرا و به‌صورت حرفه‌ای ضبط‌ شده است.
قطبی بیان داشت: در این حوزه تزئینات بیشتر به‌ صورت قاب و تزئینات قرآنی خلاصه‌شده است اما آورده جدیدی بنام  لیزر سبب شده که حضور قرآن در محیط کار و خانه چندین برابر شود.
وی گفت:: سالانه بیش از ۲ هزار میلیارد تومان مردم ایران در مشهد مقدس سوغات خریداری می‌کنند، که بیش از ۷۰ درصد این کالاها چینی، و خرید محصولات قرآنی بسیار اندک است، از همین رو اگر به نوآوری در عرصه قرآنی توجه شود تحول عظیمی در عرصه محصولات قرآنی رخ خواهد داد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با همکاری کارگروه قرآن و تبلیغ شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، در نظر دارد به‌ منظور شناسایی و حمایت از نوآوری و خلاقیت‌های حوزه توسعه و ترویج فرهنگ قرآن در سطح کشور، کتاب « نوآوری‌های قرآنی کشور» را تألیف و مجموعه نوآوری‌ها را از طریق پلتفرم در فضای مجازی و وب معرفی و در قالب جشنواره رقابتی از برترین‌های آن‌ها تقدیر کند.
رئیس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن دفتر تبلیغات اسلامی بیان داشت: بر این اساس از مؤسسات، مراکز، نهادها، هسته‌های فناور، گروه‌های تبلیغی، شخصیت‌ها و اصحاب قرآن دعوت به عمل می‌آید در محورهای بیان‌شده، ابتکارات و نوآوری‌های خود را معرفی کنند.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی درپایان تصریح کرد: در مرحله نخست مراکز و اشخاص کلیات نوآوری‌های خود را به نشانی www.Morsalat.ir ارسال و پس از تأیید کلیات، در قالب فرم‌های تکمیلی اطلاعات مرحله دوم دریافت خواهد شد.
وی از برگزاری جشنواره «نوآوری‌های قرآنی کشور» خبر داد و گفت: مهلت ارسال آثار حداکثر تا پایان مردادماه ۹۶ خواهد بود.

موسسه(مُبلغ جوان)