موسسه مُبلغ جوان

ایده پردازی وخلاقیت در تبلیغات دینی

موسسه مُبلغ جوان

ایده پردازی وخلاقیت در تبلیغات دینی

پرورش ایده های خلاقانه و نوآورانه

نوآوری بدون خلاقیت اتفاق نمی افتد و خلاقیت نیز به تنهائی منجر به نوآوری نمی شود.


نوآوری بدون خلاقیت اتفاق نمی افتد و خلاقیت نیز به تنهائی منجر به نوآوری نمی شود. خلاقیت می تواند ذاتا به شخصیت فرد مرتبط باشد یعنی شخصی باشد ، خلق یک نظر، یک تکنیک یا یک طرح جدید، که برای خالق آن پر معنی و ارزشمند است . نوآوری زمانی اتفاق می افتد که خلاقیتی منجر به ایجاد یک طرح، محصول، فرایند یا تکنولوژی جدیدشودکه مورد استفاده و قبول گروه زیادی از افراد جامعه قرار گیرد.ایده های خلاق غالبا بیشتر از نوآوری واقعی یا حقیقی ارائه می شود . برای یک جامعه رشد و تکامل هر دوی آنها لازم است. کلید موفقیت یک خلاقیت و نوآوری توسط افراد با آزمایش های مختلف و استفاده موثر، کشف می شود.افراد، شرکت ها، دولت، اجتماع وکسانی که به پرورش خلاقیت و نوآوری نمی پردازند، قربانی سقوط به رکود هستند و به تدریج منسوخ وخارج از رده خواهند شد.

پرورش ایده های خلاقانه - webtarget.ir

پرورش خلاقیت

برای بیشتر افراد ایجاد ایده های خلاقانه در مسیر هایی خارج از روند معمولی تفکر، اتفاق می افتد. خلاقیت، درواقع تجربه ای از تمرکز و توجه به موضوعی است.

زمانی که افکاری در ذهن طراحان در حال شکل گیری است در نظر اول به صورت معلق و بی هدف به نظر می رسند اما در واقع این خلاقیت است که در حال شکل گیری است .ایجاد ایده های خلاق به محیطی هایی نیاز دارد ،که برای هر طراح منحصر به فرد است. برای جرقه زدن قوه تصوربعضی از متفکران خلاق در محیط هایی عاری از عدم تمرکز و بعضی دیگر نیاز به سرو صدا و شلوغی دارند.نه تنها طراحان نیاز به محیطی دارند که بهتر الهام بگیرند بلکه کسانی هم که این افراد را استخدام می کنند باید برای آنها چنین محیطی هایی را به وجود آورند.

پرورش خلاقیت - webtarget.ir

سیاست زمان استراحت برای نوآوری طراحان، در گوگل

گوگل بزرگترین شرکت موتور جستجوی دنیا ، طراحان خود را تشویق به صرف ۲۰ درصد از وقتشان، برای کار روی پروژه های دلخواهشان، در خارج از چهارچوب شرح وظایفشان می کند.

این حرکتinnovation time off نام دارد و این سیاست به طراحان این اجازه ر ا می دهد که به انجام پروژه هایی که به آنها علاقمند بپردازند. در کنفرانسی در دانشگاه استانفرود ، معاون سابق رئیس گوگل MarisaMayer گزارش کرد که بیشتر از نیمی از محصولات جدید گوگل از کارمندانی ریشه می گیرد که در وقت innovation time off ،به این نتایج رسیدند. مانند Gmail و Google news , ad sense

سیاست زمان استراحت برای طراحان در گوگل - webtarget.ir

تبدیل خلاقیت به ابداع

دنیای پیرامون ما حاوی ایده های بسیار خوبی است اما درصد کمی از این ایده ها به یک نوآوری و ابداع واقعی تبدیل می شوند . افراد خلاق نحوه ی تبدیل ایده های خلاقانه را به نوآوری و ابداع و زمان مناسب اجرای ایده های خلاقانه خود را می دانند.
آنها از روی غریزه یا تحقیق های بسیار متوجه می شوند که موقع اجرای کدام ایده شان فرا رسیده است.Shirley Brice Heath زبان شناس، انسان شناس ، نویسنده ، کتابی منحصر به فرد با نام  Ways with Words: Language, life, and work in communities and classrooms,”دارد که در این کتاب به بحث های زیادی در مورد چگونگی تاثیر خلاقیت در پیشرفت و موفقیت افراد می پردازد.تحقیقات Heathاز بچه های چندین خانواده که در حومه شهر زندگی می کرند و از طبقه کارگر بودند در طول مدت سی سال انجام شده است.
Heath در یکی از سخنرانی هایش در دانشگاه استانفورد بیان کرد: بچه هایی که از خلاقیت، برای اطمینان از موفقیت در زمان بزرگسالی استفاده کردند، همه دارای یک خصوصیت اخلاقی هستند : شجاعت.

افراد نوآور از ریسک کردن نمی ترسند

تبدیل خلاقیت به ابداع - webtarget.ir

خلاقیت فردی در مقابل نوآوری تیمی

در گذشته ذهن های خلاق و هنرمند در خلوت و تنهایی شکوفا می شدند زیرا تنهایی باعث ایجاد تمرکز زیادی روی موضوع می شود که طراحان آن را مساعد برای ایجاد خلاقیت می دانند. اما به ندرت افراد در تنهایی و خلوت به نوآوری و ابداع می رسند.
بسیاری از افراد در ادامه روند تکمیل برخی پروژه ها، محصولات و فرآیند های انجام شده ، به فعالیت و ارائه ایده های خلاقانه می پردازند.

افراد خلاق، مدیون کسانی هستند که به پرورش استعداد ها در یک محیط مستعد برای ارائه افکار خلاقانه تلاش می کنند . ارائه ابداعات جدید فقط به طراحان خلاق و نوآوران بستگی ندارد، بلکه به موسسات و شرکت هایی که این خلاقیت ها را به بازار معرفی می کنند نیز ارتباط دارد.موسسات و شرکت ها، ایده های خلاقانه، را از محیط و سیستم دانشگاه خارج کرده و به محیط دیگری برای رشد و پرورش انتقال می دهد .

Steve Jobsدر یکی از سخنرانی هایش به این نکته اشاره کرد که:

مدل من برای تجارت و کار گروه Beatles هستند . چهار مردی که خصوصیات منفی یکدیگر را کنترل کرده و در تعادل نگه می داشتند  برایند این رفتار ها بازده خوبی روی کل گروه دارد تا مجموع خصوصیات هر یک از آنها بر روی کل گروه. این نکته ای است که در تجارت و کار می بینم. ارائه یک کار خلاقانه هرگز با یک نفر عملی نخواهد بود بلکه نیاز به یک تیم خلاق دارد.

خلاقیت فردی در مقابل نوآوری تیمی - webtarget.ir

از دست دادن فرصت های خلاقانه

در سال ۲۰۰۴ مدیر ارشد شرکت نوکیا یکی از بزرگترین شرکت های پیشرو در تلفن موبایل در دنیا،پیشنهادی را از یک طراح مبنی بر استفاده از تکنولورژی صفحه نمایش لمسی در تلفن های موبایل دریافت کرد. شرکت تشخیص داد که این تکنولورژی ارزش ریسک کردن و صرف هزینه را ندارد. سه سال بعد شرکت اپل iphone را ارائه کرد. دقیقا با همان تکنولورژی صفحه نمایش لمسی . در سال ۲۰۱۰ ارزش سهام شرکت نوکیا ۸% سقوط کرد.

علت این افتضاح شرکت نوکیا، در سرمایه گذاری بلند مدت و سیاست ها ثابت شرکت و مدیریت مجموعه بود.شرکت هایی که به توسعه محصولات، فرآیند ها و تکنولورژی های خلاقانه می پردازند ، نوآوری را مدل تجاری و کاری خود کرده اند.

تحلیلگر سیستم های مهندسی و سخنران آقای Ivring wlada wasky-Berger ، عقیده دارد که برای ارائه یک طرح خلاقانه لازم است ایده ، تمام تصورات ما را در بر بگیرد. در این صورت ما شیفته پیدا کردن راهی برای انجام آن خواهیم بود و در همین لحظه است که در درون خودمان چیزی را پیدا می کنیم که برای رسیدن به این غیر ممکن، نزدیک ترین عامل است، این همان نوآوری است.

برخی از شرکت ها برای پرورش خلاقیت از روش های Brain storming ، سیاست درهای باز یا open-door یا جعبه پیشنهاداتSuggestion Box استفاده می کنند. این شیوه ها بیشتر برای ایجاد روحیه بین کارکنان و ایجاد نوآوری بین آنهاست. ایجاد محیطی که طراحان احساس آزادی بیشتری برای انجام کارهایشان بکنند، خود بسیار در ارائه ایده های خلاقانه موثر است.

از دست دادن فرصت های خلاقانه- webtarget.ir

نوآوری رو به پیشرفت

هدف اپل از ارائه طرح های جدید برای بیشتر کردن لذت موفقیت است. ارائه این طرح ها برای رفع نیاز فعلی مردم نیست بلکه برای دستیابی به طرح هایی جدید برای رفع نیاز آنها در آینده است .ارائه طرح هایی نوآورانه با معنی، مفهوم جدید و با هدف انتقال امکانات نوظهور است.

بهترین ابداعات مفهومی را انتقال میدهند که قبلا غیر قابل تصور بوده است.

افراد خلاق و نوآور حقیقی به مشکلات پیرامون خود توجه نمی کنند اما در جستجوی پیدا کردن راه حل برای رفع آنها هستند. آنها به امید ها، آرزو ها و رویاهای مردم دنیا توجه می کنند.

ارائه ابداعات خلاقانه بیشترین قسمت تصورات انسانها را اشغال کرده است. این تصورات به آنها امید می بخشد، فرصت ها و سطح زندگی مردم دنیا را بالا می برد و مدل تجاری دنیا در آینده خواهد بود. بعضی از شرکت ها از این مدل تجاری به عنوان یک نوآوری مزاحم یا پرسر و صدا یاد می کنند اما کسانی که از این تغییر و نوآوری استقبال نمی کنند از مرحله پیشرفت پرت بوده و به حاشیه رانده خواهند شد.

نوآوری رو به پیشرفت - webtarget.ir

نوآوری و خلاقیت جهانی

اینترنت کمک زیادی به طراحان برای ارائه ایده های جدید یا پیشبرد روند فعالیت های دیگران، می نماید. دهکده جهانی به تقسیم و گسترش علایق و احساس های مشترک بین افراد، طراحان و نمایش طرح های خلاقانه می پردازد. اینترنت باعث شده است که افراد خلاق فراتر از مرز های موسسات برای یافتن راه حل های جدید اقدام کنند. با وجود اینترنت دیگر نیازی نیست که طراحان در یک محل ثابت بمانند آنها می توانند در هر جایی که هستند در جهت ارائه طرح ها و ایده های نو اقدام نمایند.


موسسه(مُبلغ جوان)